lauantai 12. syyskuuta 2020

Games-viikonloppu 22.-23.8.2020

I-HAHissa päästiin elokuussa tutustumaan Suomen agilitykisojen uusimpiin tulokkaisiin eli gameseihin. Gamesit eroavat perinteisistä agilitykilpailuista siten, että niissä keskitytään tuomarin alusta loppuun numeroiman radan sijasta keräämään pisteitä suorittamalla esteitä osin vapaavalintaisessa järjestyksessä. Games-lajeja on kaksi: snooker ja gamblers, joiden säännöt poikkeavat toisistaan melkoisesti. Gamesit ovat siis ihan virallisia kilpailulajeja ja suomenmestaruudetkin on niissä ratkottu jo kaksi kertaa vuosina 2018 ja 2019. Tänä vuonna SM-kisat jäivät pitämättä koronavirusepidemian vuoksi. Games-viikonlopun aikana kouluttajana ja epistuomarina toimi Vera Nissin, joka on menestynyt molemmissa games-SM-kisoissa parsoninsa Millin kanssa ja on hallitseva suomenmestari.


Lauantaina 22.8. tutustuttiin gameseihin Veran koulutuksessa. Koulutuksessa päästiin kokeilemaan snookeria ja käytiin myös läpi gamblersin säännöt. Kaikki osallistujat oppivat säännöt nopeasti ja monella heräsi innostus kokeilla niitä kisoissakin. I-HAHissa ollaankin jo kovalla tohinalla suunnittelemassa virallisia games-startteja heti ensi helmikuun kisoihin. Alla koulutuksen ratapiirros.



Sunnuntaina 23.8. pidettiin Kivikon kentällä epikset, joissa pääsi kokeilemaan molempia games-lajeja. Mukaan uskaltautui melko pieni, mutta sitäkin innokkaampi osanottajajoukko. Suurin osa epiksissä talkoilleista ei ollut etukäteen tutustunut gameseihin, mutta tuomarin selkeän briiffauksen ansiosta kaikki hallitsivat hommansa kiitettävästi ja radat saatiin juostua ja pisteet laskettua täydellisen sujuvasti. Kokemuksesta voisi todeta, että niin kisajärjestäjien kuin kisaajienkaan ei tarvitse yhtään jännittää gameseja. Toivottavasti games-ratoja alkaa jatkossa olla tarjolla virallisissakin kisoissa säännöllisesti! Episten kaikki tulokset löytyvät täältä.


Games-säännöt tiivistettynä


Gamblers on hyvin yksinkertainen kilpailumuoto: alkuosuudella suoritetaan esteitä vapaavalintaisessa järjestyksessä ja äänimerkin jälkeen kiiruhdetaan mahdollisimman nopeasti suorittamaan tuomarin ennalta määräämä 3-5 esteen kuvio (gamble-tehtävä). Jokaisesta alkuosuudella suoritetusta esteestä saa tietyn pistemäärän, mutta yhden esteen suorittamisesta saa pisteitä korkeintaan kaksi kertaa. Pisteitä saadakseen tulee kaikki esteet suorittaa sääntöjen mukaisesti, eli esim. kontaktiesteillä tulee osua kontaktialueisiin ja jos hypystä tippuu rima, ei siitä tule pisteitä. Alkuosuudella voi olla lisätehtäviä (mini-gamble, jokeri), joiden onnistuneesta suorittamisesta saa lisäpisteitä.


Gamble-tehtävän suorittamiseen on aikaraja. Jos tehtävän suorittaa aikarajan puitteissa, saa siitä 10-20 lisäpistettä (tuomari määrittää lisäpisteiden määrän ennakkoon). Jotta suoritus hyväksytään, on aina muistettava ylittää maalihyppy. Gamblersin voittaja on se, joka onnistuu keräämään eniten pisteitä. Jos kaksi kisaajaa päätyy samaan pistemäärään, voittaa se, jonka kokonaissuoritusaika on nopeampi. 


Gamble-tehtävä voi olla etäisyys-gamble (ohjaaja ei saa ylittää radalle merkittyä viivaa, vaan ohjaa koiraa etäältä), kerroin-gamble (tuomarin määrittämiltä esteiltä kertyy tuomarin määrittämät pisteet/kertoimet) tai aika-gamble (tehtävän suorittamiseen on pelkkä aikaraja). Episten radalta löytyi alkuosuudelta sekä mini-gamble että jokeri ja loppuosuudelta etäisyys-gamble 10 ja 20 pisteen vaihtoehdoilla. Päivän parhaasta suorituksesta vastanneet Taina Rantanen ja Rosa keräsivät tältä radalta huikeat 60 pistettä.




Snookerissa aloitusosuudella suoritetaan vuoronperään tuomarin määrittelemiä punaisia hyppyjä sekä vapaavalintaisia piste-esteitä/estesarjoja. Pisteitä saa jokaisesta virheettömästi suoritetusta esteestä tai estesarjasta. Aloitusosuudella on yritettävä vähintään kolmen punaisen hypyn suorittamista. Jos punaisen hypyn rima tippuu, on suunnattava toiselle punaiselle hypylle vapaavalintaisen esteen sijaan. 


Snookerissa aloituosuudella aiheutuu tietyistä virheistä pisteiden keräämisen päättyminen, jolloin koirakon on suunnattava maalilinjalle/-hypylle pysyäyttääkseen ajanoton ja säilyttääkseen keräämänsä pisteet. Snookerin aloitusosuudella pisteiden kerääminen päättyy, jos:

● Sama punainen hyppy suoritetaan useammin kuin kerran

● Koirakko suorittaa onnistuneesti punaisen hypyn ja heti sen perään toisen punaisen hypyn

● Punaiselta hypyltä tulee virhe ja koirakko suorittaa sen perään vapaavalinnaisen esteen

● Koirakko suorittaa kaksi vapaavalintaista estettä peräkkäin

● Radan ihanneaika umpeutuu


Kun koirakko on yrittänyt vähintään kolmen punaisen hypyn suorittamista sekä onnistuneiden suoritusten jälkeen vapaavalintaisen esteen suorittamista, alkaa radan loppuosuus. 

Loppuosuudella tulee suorittaa piste-esteet niiden pisteiden mukaisessa järjestyksessä (2-3-4-5-6-7) virheettömästi sekä ylittää maalilinja/-hyppy ajan pysäyttämiseksi. Loppuosuudella pisteiden kerääminen päättyy, mikäli koira suorittaa esteet väärässä järjestyksessä, estesuorituksessa tapahtuu virhe tai kielto tai radan ihanneaika ylittyy. 


Jos pisteiden kerääminen päättyy virheen tai ihanneajan ylittymisen johdosta, tulee koira ohjata välittömästi maalilinjan/-hypyn yli ajanoton pysäyttämiseksi ja pisteiden säilyttämiseksi. Ajanotto pysäytetään koiran ylitettyä maalilinjan/-hypyn, vaikka ihanneaika olisi jo ylittynyt. Kaikki ennen pisteiden keräämisen päättymistä kerätyt pisteet säilyvät, kunhan muistaa ylittää maalilinjan/-hypyn. Pisteiden keräämisen päättymisestä kerrotaan äänimerkillä.


Episten snookerissa parhaan pistemäärän keräsivät Anna Pekkala ja Odile, joiden saalis oli 52 pistettä.



Kisojen Facebook-tapahtumassa on valokuvia sijoittuneista

Titta Lähdesmäki



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti