sunnuntai 19. heinäkuuta 2020

Ratamestarikurssi 16.7.2020

I-HAH:n kilpailutoimikunta järjesti torstaina 16.7. ratamestarikurssin Kivikon kentällämme. Kurssia oli ystävällisesti lupautunut vetämään agilitytuomari Anne Savioja. Kurssille oli kovasti innokkaita osallistujia ja se menikin ihan täyteen jo I-HAH:n omista jäsenistä. On hienoa, että kiinnostusta oli näin paljon jo sisällä, koska I-HAH kovasti kaipailee lisää ratamestareita kisoihimme hommiin ja kurssin tarkoitus oli alentaa kynnystä ratamestariksi ryhtymiselle tulevaisuuden kisoissamme.  Tälle kurssille saatiin mahdutettua iltamitoituksen vuoksi 14 osallistujaa.
Kurssi alkoi teoriaosuudella, jossa kävimme läpi agilitysäännöstöt radanrakentamisen ja turvallisen ratasuunnittelun näkövinkkelistä. Kurssilaiset olivatkin saaneet ennakkoläksyksi kattavan lukupaketin säännöistä, johon tuli perehtyä ennen kurssia. Näitä käytiin olennaisin osin ja käytännönläheisesti läpi, mutta pilke silmäkulmassa, Annen ja kurssilaisten omien kokemusten siivittämänä ja ajoittain melkoisen naurunremakan saattelemana. Keskustelimme pitkään esteiden turvallisen suorittamisen varmistamisesta eri kokoluokkien näkövinkkelistä ja hyviä vinkkejä tuli mm. esteiden paikan merkitsemiseen, että rata pysyy kaikille koirakoille samana. 
Virvokkeiksi oli paikalle järjestynyt kasvispiirakkaa ja mokkapaloja, joilla pidettiin kurssilaisten ja vetäjän energiatasoja yllä koko pitkän illan ajan, jolloin askelia kertyi varmasti kaikille paljon. 
Teorian jälkeen jakauduimme kahdeksi ryhmäksi käytännön harjoituksia varten, mitkä muodostivatkin valtaosan koulutuksesta. Toinen ryhmä pääsi agiradan ja toinen hyppyradan rakentamisen kimppuun. Jokaiselle radalle roolitettiin ratamestari ja tuomari, jotka olivat yhdessä vastuussa turvallisen ja tasoluokan mukaisen radan rakentamisesta ja tuomari vastuussa radan hyväksymisestä. Ratoja rakennettiin illan aikana yhteensä seitsemän (kolme hyppyrataa ja neljä agirataa), eli jokainen kurssilainen sai illan aikana olla kerran joko ratamestari tai tuomari ja loput kurssilaiset ratahenkilöitä heitä rakennuksessa avustamassa. 
Ettei rakennus sujunut aivan mutkattomasti, ratapiirroksiin oli Annen toimesta ovelasti piilotettu ongelmakohtia, joita ratamestari- ja tuomarirooleissa olevien tuli bongata. Esimerkiksi siellä saattoi olla okseri ensimmäisenä esteenä sääntöjen vastaisesti tai lähestymiset ja poistumiset pussiin tai renkaallemeno saattoivat olla sääntöjen vastaisia, koska linja ei ollut suora. Tuomarin roolissa olevalla kurssilaisella oli valtuudet muunnella rataa niin, että siitä saatiin turvallinen ja linjat koirille hyviksi sekä tasoluokkaa vastaaviksi. Lopuksi valmiit radat katselmoitiin Annen ja muiden kurssilaisten toimesta, korjauksista ja niiden syistä keskusteltiin ja mahdollisten korjausten jälkeen niitä saivat halukkaat koeajaa omilla koirilla.
Kaikki ryhmät päätyivätkin lopulta poistamaan pussin hyppyradalta, koska sen käyttö ei mahdollistanut turvallisia suorituslinjoja ratapohjilla. Agiradoilla päänvaivaa taasen aiheutti muutamalle ryhmälle mm. keinun sijoittelu, jonka huomattiin radan katselmoinnissa olevan kilpailijan reitillä, aiheuttaen törmäysvaaran. Tämä oli hyvä muistutus, sillä kaksiulotteisesta ratapiirroksesta tällaista asiaa ei helposti huomaa, kun mahdollinen vaara onkin kolmiulotteisella tasolla. Samoin huomioita tuli renkaan sijoittelusta (suorat suorituslinjat) tai keppien ja kontaktierottelun saattamisesta tasoluokkaa vastaaviksi ja kontaktien turvallisista tulokulmista. 
Kurssin söpöilijä
Annen neuvot olivat erittäin käytännönläheisiä ja kaikessa ratasuunnittelussa oli keskiössä turvallinen suorittaminen ja koiralle hyvät linjat. Ratamestarin vastuulla on tuoda tuomarin tietoisuuteen epäilynsä vaarallisista linjoista ja rataratkaisuista, tämä oli todella tärkeä muistutus kaikille. Huomasimme myös, että ihmisillä on yksilöllisiä tapoja rakentaa ratoja piirroksen perusteella, vaikka valtaosalla taisi olla lähtökohtana se, että isot esteet laitetaan ensin paikoilleen. Jokainen varmasti poistui kurssilta paljon uusia hyödyllisiä neuvoja hyppysissään ja laajennetun radanrakennusymmärryksen kera!
Lämpimät kiitokset Annelle huippuhyödyllisen kurssin vetämisestä!
Aino Oikari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti